Fakultetni utrip

Poletna šola kemijskih znanosti 2025
01/07/2025

Med 30. junijem in 4. julijem 2025 na naši fakulteti poteka Poletna šola kemijskih znanosti, v okviru katere gostimo 15 slovenskih dijakinj in dijakov. Poletno šolo organizirata UL FKKT in Zveza za tehnično kulturo Slovenije (ZOTKS).

Posamezne delavnice vodijo naši zaposleni in pokrivajo tematike iz organske in analizne kemije, biokemije ter iz okoljske in trajnostne kemije.

Poletno šolo sta v imenu fakultete otvorila dekanja fakultete prof. dr. Andreja Žgajnar Gotvajn in vodja poletne šole doc. dr. Bojan Šarac. V imenu ZOTK pa je udeleženke in udeležence pozdravil njen glavni tajnik Jožef Školč.

Po uvodnih navodilih o varnem delu v laboratoriju in skupinskem fotografiranju so dijakinje in dijaki začeli s prvo delavnico iz organske kemije, ki jo je vodila dr. Berta Košmrlj ob pomoči Branke Miklavčič. Dijaki so sintetizirali makrocikel, ga prekristalizirali in uspešnost sinteze preverili s tankoplastno kromatografijo. Tako pripravljen makrocikel so nato uporabili za keliranje nekaterih anionov. Tako so spoznali nekaj postopkov, ki se uporabljajo pri organski sintezi ter se seznanili s pojmom molekularnega prepoznavanja in vezave ionov z organskimi spojinami.

Torkovo delavnico iz analizne kemije je pripravil Jernej Imperl, mag. kem., pomagala pa mu je Mojca Žitko. S praktičnimi poskusi in dokaznimi reakcijami so dijaki določili elementno sestavo soli prehodnih kovin ter določili vsebnost oksalatov v vzorcih začimb z manganometrično titracijo. Tako so spoznali osnovne principe kvalitativne in kvantitativne analize, pomen pravilne priprave vzorcev ter uporabo titracijskih tehnik za določanje koncentracije snovi.

V sredo so dijaki sodelovali v dveh delavnicah: biokemijski delavnici, ki jo je vodila dr. Marija Kisilak s pomočjo Matjaža Malavašiča, ter delavnici iz okoljske kemije pod vodstvom doc. dr. Ule Putar ob pomoči izr. prof. dr. Gabriele Kalčíkove.

V okviru biokemijske delavnice so dijaki pripravili beljakovinski ekstrakt iz banan, določili koncentracijo beljakovin z uporabo Bradfordove metode in s pomočjo specifičnega substrata preverili prisotnost encima polifenol oksidaze. S tem so spoznali temeljne biokemijske tehnike, kot so izolacija, kvantifikacija in encimski testi, ter povezali vlogo encimov z vsakdanjimi biološkimi procesi.

Na delavnici iz okoljske kemije so dijaki ekstrahirali ortofosfate iz vzorcev in z uporabo umeritvene krivulje določili njihovo koncentracijo. Ob tem so ocenili, kakšen bi bil doprinos takšne prsti na pojav prekomernega bogatenja vode s hranili (evtrofikacije) bližnjega jezera ob pojavu padavin. Tako so spoznali osnovne tehnike kemijske analize, pomen umeritvenih krivulj pri kvantitativnem določanju snovi ter povezavo med kemijskimi meritvami in dejanskimi vplivi na okolje.

Četrti dan poletne šole je prav tako potekal v okviru dveh delavnic. Prvo, s področja anorganske kemije, je vodila doc. dr. Marta Počkaj, pri izvedbi pa ji je pomagala Karmen Klančar. Dijaki so izvedli večstopenjsko sintezo kalijevega tris(oksalato)ferata(III) trihidrata. Pri tem so se seznanili z osnovnimi načeli koordinacijske kemije, vlogo ligandov ter pomenom ustreznih eksperimentalnih pogojev.

V drugi delavnici, posvečeni trajnostni kemiji, so dijaki spoznali testni sistem za pretvorbo različnih oblik energije. Raziskovali so, kako se lahko sončna, kemijska, mehanska in električna energija preoblikujejo iz ene oblike v drugo s pomočjo različnih naprav in postopkov. Delavnico sta vodila dr. Tina Skalar in dr. Marko Krivec.

Po delavnici pa je sledil najslajši del dneva – izdelava in pokušina domačega sladoleda. Slednjega so dijaki pod strokovnim nadzorom Tine in Markota izdelali iz domačih borovnic, čokolade in sladke smetane, za hitro izdelavo pa je poskrbel tekoči dušik.

Zaključek poletne šole je potekal v petek, ko so dijaki na kratko predstavili posamezne delavnice. Po predstavitvah je predsednik ZOTK, prof. dr. Stane Pejovnik, udeležencem podelil priznanja. Na koncu smo se vsi podružili ob prijetni pogostitvi, kjer smo si izmenjali vtise in izkušnje.

Dijaki so se izkazali kot izjemno vedoželjni, marljivi in ustvarjalni. Ta poletna šola ni bila le priložnost za širjenje znanja, ampak tudi za krepitev sodelovanja in prijateljskih vezi. Verjamemo, da so vsi udeleženci odnesli dragoceno izkušnjo, ki jih bo v življenju še dolgo spremljala.

Letos sta našo poletno šolo podprli podjetji Kemomed in Mikro+Polo. Obema se za pomoč najlepše zahvaljujemo.

Tekst: Bojan Šarac

Fotografije: Andrej Križ in Bojan Šarac